معاینه فنی کامیون

عملکرد بهتر مراکز معاینه فنی چگونه؟/ دولتی شدن مراکز معاینه فنی چقدر موثر است؟

چندی است با دوستان متخصص و مجربمان در حوزه حمل و نقل و لجستیک گروهی در وایبر ساخته ایم با نام «حمل و نقل و لجستیک» که دوستان مختلفی از حوزه های اجرایی، دانشگاهی و قانون گذاری در آن حضور دارند. برخی مواقع، مسأله ای را در این گروه مطرح می کنیم و به دنبال آن برخی از اعضا مباحثات خوبی انجام می دهند. سایت وزین خبری تین نیوز، برخی از این مباحثه ها را منتشر می کند. از این پس، تلاش می کنم مباحثاتی را که خود در راه اندازی یا تداوم آنها نقش داشته ام، پس از انتشار در تین نیوز، در این سایت بیاورم.

*************************************************

 

تین نیوز | اعضای گروه وایبری ” حمل و نقل و لجستیک ” در یکی دیگر از بحث‌های گروهی خود موضوع زیر را مطرح کرده و در مورد آن به بحث و ارایه نظر پرداخته‌اند:
سن معاینه فنی در کشور ما پنج سال است که این عدد نسبت به سایر کشورها با توجه به خودروهای تولیدیشان بالا است. از سوی دیگر یکی از مواردی که در بخش مرتبط با حمل و نقل بسیار ضعیف است موضوع مراکز مجاز معاینه فنی هست. بسیار شنیده و دیده ایم که این قبیل مراکز بدون حتی حضور وسیله در محل اقدام به صدور برگ معاینه فنی آن هم با قبولی بالا می نمایند. برای نظارت، کنترل و عملکرد بهتر این مراکز چه باید کرد؟

پیشنهادات و نظرات اعضای گروه در مورد موضوع مطرح شده به شرح زیر است:

۱- با توجه به مشکلات موجود به نظر بنده نظارت و اجرای دقیق حسب گذشته باید این امر به راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مننتقل گردد. متاسفانه بخش خصوصی و انجمن ها به این پایگاه مهم فقط به دید اقتصادی می نگرند.

۲- در صورتی که نظارت های قانونی و فنی در تولید یک وسیله نقلیه (از ابتدای تولید تا تحویل نهایی) اجرا شود و محصول بی کیفیت و نامرغوب تحویل جامعه مصرف نشود، متعاقبا دوام و زمان کارکرد بالا رفته و دوره های ضروری برای معاینه فنی با فاصله و اطمینان بیشتر خواهد بود. در حال حاضر اکثر تولیدات داخلی حتی در زمان تحویل به مشتری در کورس معاینه فنی نمره لازم را به دست نمی آورند چه رسد به وسایل نقلیه مستهلک. در آموزش و فرهنگ سازی در جامعه هم در زمینه استفاده درست وسایل توسط رانندگان و چه باورسازی در اقشار جامعه نسبت به حیاتی بودن انجام معاینه های فنی به صورت دوره ای باید اولویت اصلی در نظر گرفته شود. چه بسا یک راننده با وجدان خود ناظر عملکرد درست مراکز معاینه فنی باشد چون متضرر اصلی احتمالی در تخلف ارتکابی او خواهد بود.

۳- کامیون داران به این دلیل با شیوه دورکاری گواهی معاینه را دریافت می‌کنند که برای انجام معاینه بعضا لازم است یک روز کاملشان را از دست بدهند و این یعنی حذف یک درآمد چند میلیون ریالی. بنابراین به نظرم یکی از ابزارهای اصلاحی نظام معاینه فنی باید این باشد که امکان معاینه در مراکز تجمع و استراحت کامیون ها مثل پایانه ها و … به وجود آید. همچنین برخی از تست ها را می توان به صورت سیار انجام داد و به جای گواهی کامل برای این بخش از تست ها خرده گواهی صادر کرد.

۴- درمورد کنترل وسایل نقلیه بارکش و سنگین ومعاینه فنی باید عرض کنم: معاینه فنی که هم اکنون انجام می شود به هیچ وجه جلو حوادث جاده ای را نمی گیرد. تازمانی که نداشتن معاینه فنی باجریمه حل می شود کار به همین منوال خواهد بود. هر وقت کامیون بدون معاینه متوقف و به تعمیرگاه هدایت شد معاینه فنی معنی پیدا می کند، حتی زمانی که معاینه دارای تاریخ اعتبار می باشد، سلامت کامیون و به خصوص سیستم تعلیق و ترمز و هدایت کامیون به طور رندوم باید کنترل شود.
اگر در مسیر انجام این شکل از کار مانعی هست باید موانع را برداشت تا کار به درستی انجام شود، درغیراین صورت هرکاری بکنیم آب در هاون کوبیدن است، همچنان که سالهاست می کوبیم.

۵- اگر واردات ماشین های بی کیفیت را متوقف کنیم و تولید داخلی را با کیفیت بالا انجام دهیم شاید خیلی نیاز به معاینه فنی نداشته باشیم. اصولا پلیس می تواند در هر زمان و در هر مکان خودرویی که صلاحیت تردد در جاده را نداشته باشد متوقف کند پس دیگر چه نیازی به دکانهایی تحت عنوان مراکز معاینه داریم!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.