پیشنهادی برای شفاف سازی ساز و کارهای بازار حمل و نقل

در جلسه ای شنیدم که در شرایط رکود حاکم بر بخش حمل و نقل بار ریلی کشور که در سال جاری (۱۳۹۴) خیلی محسوس است، همین شرکت های حمل و نقل ریلی معدود و کم شمار که تعدادشان فقط حدود ۳۰ تاست و هر کدام هم نهایتا سه چهار نوع واگن دارند، رقابتی منفی و کُشنده ای با هم دارند. برخی از صاحبان بار هم در این شرایط، بعضاً سوء استفاده می کنند و با دامن زدن به این رقابت های ناگوار – که نتیجه اش زیان دهی شرکت های ریلی است – بازار را روز به روز خراب تر می کنند. متأسفانه وضع به گونه ای شده که برخی ها بدون داشتن ظرفیت کافی، با قیمت های نازل قرارداد حمل منعقد می کنند و سپس برای حمل آن، به شرکت های دیگری که به دلیل اعلام قیمت واقعی نتوانسته اند با صاحب بار قرارداد بنویسند مراجعه می کنند و واگن هایشان را از آن محل تأمین می کنند. بدیهی است که زیان دهنده اصلی در این شرایط، شرکت های بزرگ و ریشه داری هستند که سرمایه های هنگفت خود را در بخش -متأسفانه- کم بازده حمل و نقل نگه داشته اند.

پیشنهادی به ذهن بنده و چند دوست دیگر حاضر در جلسه رسید که به نظرم خوب است بررسی شود. این پیشنهاد اگر خوب اجرا شود، نه فقط در بازار حمل بار ریلی، که حتی در دیگر شیوه های حمل (جاده ای، بین المللی و دریایی) نیز می تواند کارآمد باشد و سود را از دست واسطه ها بیرون آورد و به سرمایه گذاران واقعی سوق دهد.

پیشنهاد می شود شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، از یک وب سایت ساده برای اعلام ظرفیت کاری شرکت های حمل بار ریلی (مثلا بر حسب تن-کیلومتر قابل حمل در یک بازه زمانی معین) استفاده نماید. شرکت های حمل و نقل، اطلاعات تناژ و زمان بندی حمل قراردادهای جاری و آتی خود را در این سامانه وارد می کنند و نتیجه حاصله این خواهد بود که صاحبان بارهای عمده برای مذاکره با این شرکت ها می توانند با مراجعه به این سایت، از مقدار ظرفیت خالی آنها در دوره زمانی مد نظرشان برای اجرای قرارداد حمل آگاه شوند.

این پیشنهاد مشابه همان راهکاری است که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای رتبه بندی و تعیین ظرفیت شرکت های مختلف عمرانی در رشته های گوناگون ابنیه، راه، آب و … اجرا نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.