صورت جلسه نشست مشترک کمیته حمل ونقل معدنی خانه معدن ایران با ایمیدرو و صندوق بیمه فعالیتهای معدنی

لینک صورت جلسه نشست در سایت خانه معدن ایران

تاریخ بزگزاری نشست: ۸ خرداد ۱۴۰۰

آنچه در نشست مشترک کمیته حمل ونقل معدنی خانه معدن ایران با ایمیدرو و صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی گذشت…

ابتدا دکتر رکنی، مدیر و دبیر اجرایی خانه معدن ایران چکیده ی مختصری از اهداف کمیته حمل ونقل معدنی خانه معدن ایران را بیان و هدف از درخواست تشکیل این جلسه را چنین اعلام کرد:

بخش حمل و نقل معدنی در کشور ما، هم به لحاظ زیرساخت و هم به لحاظ ناوگان، با توسعه نیافتگی گسترده‌ای مواجه است.
بر اساس مطالعات افق نیاز حمل‌ و نقل ریلی مواد معدنی در سال ۱۴۰۴ با افزایش ۲۳ درصدی به ۳۰ درصد خواهد رسید و مسلم است تحمیل این افزایش بار به ناوگان فعلی حمل و نقل قابل دفاع نیست لذا کمیته حمل و نقل معدنی خانه معدن ایران درصدد است تا نسبت به جبران این توسعه نیافتگی اقدامی نموده و راهی تازه بیاندیشد و نسبت به راه اندازی هلدینگ و یا تعاونی جاده، ریل و دریا برای صنعت معدن به نحوی شایسته اقدام نماید تا بدینوسیله بتوانیم گامی مهم در بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌های سربار حمل مواد معدنی برداریم.

محمدرضا بهرامن

رییس خانه معدن ایران گفت: از آنجا که افزایش قیمت‌های بخش حمل و نقل، فعالیت بخش معدن را با چالش جدی مواجه می‌کند، میزان ظرفیت جاده‌ها و ریل‌ها باید کارشناسی شود تا ایمیدرو بهتر بتواند در حمایت و تامین مالی پروژه‌های حمل‌ونقل تصمیم گیری کند.

کشکولی،مشاور خانه معدن ایران در بخش حمل و نقل و عضو محترم هیات مدیره فدراسیون حمل و نقل و لجستیک ایران:

  • از پتانسیل های حمل و نقل استانی هیچکس اطلاعی ندارد.
  • معادن به دلیل مبحث مالیات اطلاعات شفاف از حمل و نقل ارائه نمی‌دهند.
  • ما طی ۲ ماه می توانیم اطلاعات جامعی را جمع بندی کنیم و در اختیار دولت جدید قرار دهیم.
  • راه آهن برای حمل بارهای معدنی از مزیت رقابتی نسبت به دیگر انواع حمل و نقل برخودار است.

وی با اشاره به اینکه در تمام کشورهای دنیا به ویژه کشورهایی که وسعت جغرافیایی بالایی دارند گفت: سیستم حمل و نقل این قبیل بارها بر پایه حمل و نقل ریلی طراحی شده است و فقط در موارد استثنایی ممکن است از حمل و نقل جاده‌ای برای انتقال بار استفاده شود .

دکتر نظری:
شبکه جاده ای کشور کشش پذیرش بار بیشتری را روی بخش های پر محصول ندارد و این دو دلیل دارد:

  • دلیل عمرانی
  • دلیل اقتصادی (بخش جاده ای به کمک یارانه ۱۰۰ درصدی سوخت، وجاهت خودش را حفظ می‌کند. هزینه تعمیر و نگهداری راه ها و نیز بهای نیروی انسانی در بعد اقتصادی بخش حمل و نقل، بیشتر از این کشش بار را ندارد.)

صنعت حمل و نقل در کشورهای پیشرفته دنیا چه در بخش حمل و نقل داخلی و چه در بخش بین الملل به شدت متکی به حمل و نقل ریلی است. در روسیه ۹۰ درصد، در چین ۳۵ تا ۴۰ درصد و در کشورهایی مانند آلمان، انگلیس، فرانسه، هند و آمریکا ۳۰ تا ۳۵ درصد از کل بار توسط راه آهن حمل می‌شود، اما در ایران ۱۰ درصد از کل بار توسط شبکه ریلی حمل می‌شود.

سبحان نظری، دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی تصریح کرد: ایمیدرو و فعالان معدنی برای رشد و تداوم فعالیت پایدار، باید در سرمایه گذاری مستقیم در بخش حمل و نقل فعال تر باشند .
وی تاکید کرد تا همزمان فراهم کردن مقدمات یک هلدینگ لجستیکی در بخش معدن پیگیری شود.

جمشید ملارحمان

منابع بخش معدن صرف توسعه این بخش و زیربناهای آن خواهد شد.وی گفت: امسال اکتشاف، بسیار زیربنایی‌تر از سایربخش‌هاست، اما حمل و نقل یکی از زیربناهای توسعه بخش معدن است که نباید از آن غافل شد.

ملا رحمان خاطرنشان کرد: بر این اساس ایمیدرو علاوه بر رقم یک هزار میلیارد تومان یاد شده، اعتبارتی را نیز به این بخش تزریق می‌کند.

وی با بیان اینکه نگاه ایمیدرو به بخش حمل و نقل توسعه‌ای است، ادامه داد: پیشنهاد ما این است که با در نظر گرفتن الگوهای بین‌المللی حمل و نقل در بخش معدن و بررسی رابطه بین این حوزه و بخش معدن، به راهکارهای موثر در حل مشکلات حمل و نقل پرداخته شود.برای رسیدن به نگاه جامع در حمل و نقل بخش معدن، باید گلوگاه‌های توسعه زیرساخت های حمل و نقل شناسایی شود.
وی خاطر نشان کرد: ایمیدرو هم در طرح ایجاد زیربناها برای معادن کوچک و هم از طریق شرکت‌های زیرمجموعه در حال فعالیت برای توسعه زیربناهای بخش معدن است که از جمله می توان به انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های شرقی کشور و ساخت راه‌آهن سیرجان- کرمان اشاره کرد.

جوانمردی
منظور دوستان حمل و نقلی بحث بهره‌برداری حمل و نقل است نه بحث زیربناها. ما معتقدیم که حاکمیت مسئولیت دارد،
بخش خصوصی واقعی هم کلا مخالف این نوع سرمایه گذاری هاست.
در بخش معدن زنجیره‌ای از ارزش افزوده داریم، که متاسفانه در این زنجیره، حمل و نقل دیده نشده!
کمبود لوکوموتیو و کمبود واگن از چالش‌های اصلی بخش معدن است. باکدام نوع پشتوانه و حمل و نقل می خواهید ۵۵ میلیون فوالد جابجا کنید؟؟ !! شما الان لکوموتیو به اندازه کافی ندارید؛ واگن بارگیری می کند تا چند روز منتظر می ماند تا بار جابجا شود!

محمد عیقرلو، دبیر کمیته حمل ونقل معدنی فدراسیون حمل و نقل و لجستیک نیز در این نشست گفت: هدف ما تشکیل شرکت تعاونی چند منظورهای است که همه بخشهای حملونقل را پوشش داده و بتواند نیازهای صنعت معدن را تامین کند.

همچنین فرید دهقانی مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری فعالیت‌های معدنی با اشاره به تامین مالی طرح‌های بخش حمل و نقل از منابع شرکت‌های معدنی بزرگ گفت: بخش معدن به حمل و نقل آسان و ارزان نیاز جدی دارد اما نباید روش‌های تامین مالی به‌گونه‌ای طراحی شود که شرکت‌های بزرگ معدنی دچار مشکل شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.