سرمایه گذاری روس‌ها بهترین تضمین در بهره برداری پایدار از راه آهن رشت ـ آستارا

متن و ویدئو مصاحبه من با خبرگزاری صدا و سیما که در تاریخ ۳ شهریور ۱۴۰۱ در این خبرگزاری منتشر شد:

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: برای بهره برداری بلند مدت از خط آهن رشت ـ آستارا و بازاریابی پایدارتر، سرمایه گذاری مستقیم یا مشارکتی روس‌ها بهترین تضمین کننده است.

سبحان نظری در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما افزود: در راهگذر حمل و نقل بین المللی شمال ـ جنوب، کشور‌های جنوب و شمال اسیا به ویژه کشور‌های هندوستان و روسیه کالا‌های تجاری خود را در بستر این مسیر عمومی با هم تجارت می‌کنند و ویژ گی شاخص این راهگذر برای کشور ما این است که مسیر اصلی آن از خاک جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: یکی از مهم‌ترین کارکرد‌های این راهگذر علاوه بر درامدزایی، در صادرات و واردات کشور ما نقش آفرین است بر این مبنا که بستر لجستیگی مناسبی برای انجام تجارت بین المللی تجار ما فراهم می‌کند به ویژه در صادرات کالا‌های ایرانی به کشور‌های تحت نفوذ این راهگذر می‌تواند اثرگذار باشد.
سبحانی افزود: مسیرهای تعریف شده این راهگذر در ایران ، مسیرهایی هستند که نقاط مرزی جنوبی و بندرگاه های حوزه خلیج فارس   را به نقاط مرزی شمالی، اعم از دریایی و ریلی یا جاده ای متصل می کند.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته افزود: خط آهن رشت آستارا در غرب دریای خزر در حقیقت یکی از حلقه های مفقوده شاخه غرب خزر در کریدور شمالی است که در صورت اجرا می تواند مسیر کاملا ریلی درون ایران را برای کریدور شمال جنوب فراهم کند.

سبحان نظری گفت: خط آهن رشت ـ آستارا، خط اهن ۱۶۰ کیلومتری است که به احتمال زیاد با هزینه حدود ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار برای تملک زمین و ساخت اجرا خواهد شد که در صورت اجرا پس از حدود ۵ سال، قابلیت جذب ۱۰ میلیون تن بار را دارد و براورد کارشناسان این است که این خط پوشش دهنده غرب کشور روسیه است و از آنجایی که صنایع روسیه و جمعیت عمده آن در غرب این کشور مستقر هستند امکان این را دارد که خیلی زود به حد ظرفیت و جایگاه اقتصادی بالایی برسد.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب که (دیدار اخیرشان با رئیس جمهور روسیه) خط آهن رشت- آستارا، منفعت دو طرفه هم برای ایران و هم برای روسیه دارد، افزود: بهتر است برای بهره مندی بلندمدت و پایدار از این منافع دو طرفه، سرمایه گذاری دو طرفه و مشارکتی در قالب BOT (ساخت، بهره برداری و انتقال) انجام شود.

نظری در ادامه به دلایل خود برای سرمایه گذاری روسیه اشاره کرد و گفت: کشور ما در محدودیت بودجه‌ای است و با توجه به اینکه این طرح گران قیمت است باید از مدل‌های سرمایه گذاری متنوع تری استفاده شود.
به گفته دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، یکی از مهمترین عواملی که باعث انگیزش در روس‌ها برای استقبال از این مسیر شده جنگ اخیر آن‌ها با اوکراین است که لازم است برای بهره برداری بلندمدت از مسیر خط رشت ـ آستارا و بازاریابی پایدارتر در این مسیر تضمین کافی داشته باشیم که سرمایه گذاری روسیه می‌تواند بهترین تضمین باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.