گزارش نشست تخصصی «بررسی علل افت رتبه ایران در شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی (LPI 2023)»

گزارش منتشر شده توسط اندیشکده حمل‌ونقل ایران از نشست تخصصی «بررسی علل افت رتبه ایران در شاخص عملکرد لجستیک بانک جهانی (LPI 2023)»:

در این نشست که روز سه شنبه ۲۰ تیرماه برگزار شد، صاحب‌نظران حوزه حمل‌ونقل و لجستیک به بیان دیدگاه های خود درباره شرایط لجستیکی ایران و بررسی دلایل افت قابل تامل رتبه ایران در شاخص عملکرد لجستیکی بانک جهانی نمودند.
دکتر سبحان نظری، دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته، به عنوان اولین سخنران، پس از بیان جایگاه و امتیاز ایران در هر ۶ مولفه ارزیابی بانک جهانی، خصوصی سازی، واقعی سازی قیمت سوخت، ارتقای فناوری لجستیک کشور، مشارکت عمومی-خصوصی، تقویت دیپلماسی اقتصادی و فرماندهی واحد حمل و نقل بین المللی را به عنوان راهکارهایی برای بهبود رتبه ایران در این شاخص عنوان کردند.
سپس مهندس بهنام فرامرزیان، مدیر حمل و نقل بین ‌المللی و کارنه تیر اتاق بازرگانی، ضمن مقایسه جایگاه ایران با کشورهای همسایه، اطلاعات ورودی این رتبه بندی را نیازمند بررسی بیشتر خوانده و بر اولویت بیشتر تحلیل و حل مشکلات فعلی لجستیک کشور بر ملاک قرار دادن شاخص های اینچنینی تاکید نمود.
در ادامه نیز دکتر مجتبی سلیمانی،مدیرعامل موسسه مدیریت زنجیره تامین آمادگران، علاوه بر بررسی جزئی نحوه گزارش دهی شاخص عملکرد لجستیکی ۲۰۲۳ بانک جهانی و مقایسه آن با دوره های قبل اذعان کرد که این گزارش از منظر دقت نسبت به دوره های قبل پیشرفت کرده است. وی مشکل فعلی کشور را عدم اتصال به تجارت جهانی به علت وجود تحریم ها عنوان نمود که رشد جایگاه ایران در گزارش سال های اخیر بانک جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.
دکتر مصطفی آیتی، نماینده ایران در کنوانسیون بین ‌المللی TIR نیز شاخص های گزارش بانک جهانی را به دو دسته کلی نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم و خاطرنشان کرد که بیشترین آسیب از حوزه نرم‌افزاری نشات می‌گیرد. وی ضمن تایید تاثیر تحریم ها بر جایگاه لجستیکی کشور، سوء مدیریت فعلی در مرزهای ورودی و مشکلات نرم افزاری آن ها را از جمله علل افت شدید ایران در گزارش اخیر بانک جهانی برشمرد که یکی از راهکارهای آن را استفاده از فناوری های هوشمند برای پیشبرد اهداف لجستیکی معرفی نمود.

برای مشاهده ویدئوی کامل کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.